Kirken møter en ny kultur

Kirken drives og motiveres av den oppgave den har fått fra Jesus: Å gjøre mange til hans etterfølgere. Til alle tider, og særlig i forbindelse med kirkens misjon til nye kontinenter, har man forstått at Jesus budskap må forklares på nye måter som kan forstås i den nye kultur. Dette er også en utfordring for kirken i Europa i dag – og for Adventistkirken i Norge. Man henvender seg til et folk som tenker og lever forskjellig fra det man gjorde da Adventismen kom til Norge for ca 150 år siden. Hvis kirken fortsetter med å fungere i sine tradisjoner, risikerer man at den kulturelle avstand til den generelle befolkning blir større og større. Temaet 28 september handlet om denne utfordring. Hvordan bygger vi en bro mellom Bibelens budskap og åndelig søkende av i dag? Vi fant lærdommer fra Bibelens egen historie; særlig fra Apostlenes gjerninger: F. eks. fortellingen om Peter og Kornelius (kap. 10-11), kirkemøtet i Jerusalem (kap. 15) og Paulus’ tale på Areopagos i Aten (kap. 17). Alle viser hvordan den tidlige menighet var villig til at flytte på sine jødiske tradisjoner for at bringe personer alle folkeslag inn i menigheten.

Noen utfordrende faktorer som vi talte om, og som gjør at mange forholder seg annerledes til organisert religion i vår tid, er: Individualisme. Folk vil være sig selv på egne premisser. Man siger man er ikke religiøs, men åndelig. Man vil ha friheten til at tenke selv og ikke bindes av dogmatikken og forventningene i en organisasjon. Dette er knyttet til verdien av å være autentisk. Man søker mere trofasthet mot sitt indre jeg enn mot en organisasjon. Mangfold har blitt den nye virkelighet, og er interessant og skaper nysgjerrighet. Et sted der alle tenker likedan, kan lukte av manipulasjon eller en makt. Mange er også skeptiske til dem som mener å kunne forklare alt. Vi har en ydmykhet overfor kunnskap, fordi man erkjenner at vi bare kjenner sannheten delvis. Mange ser åndelighet der hvor man lever etter dype verdier, engasjerer seg for sosial rettferdighet og sosialt arbeide, hellere enn i en korrekt dogmatikk. Disse forandringer i mentalitet, gir menigheten en utfordring til å møte mennesker på nye vilkår og samtidig være tro mot Jesu kall og Bibelens budskap.

Foto: Torbjørn Fors.