Uforglemmelige dager på Vegårtun

Helgen 28. april til 1. mai er dager vi aldri kommer til å glemme! Badet i sollys, kantet med kjølige vindpust, var scenen satt for en aktiv, varm, sosial og åndelig fest for hver og en fra Arendal Adventist menighet som møtte fram for tre deilige dager på Vegårtun leirsted. (Artikkelen fortsetter under bildene.)

(Foto: Daniela Halvorsen.)

På en litt kjølig fredags kveld var det varm suppe og lune rundstykker som trengtes – og det fikk vi som kom den første kvelden.

Så var det kveldsmøte i møtesalen med gjestetaleren vår, Per-Erik Dekkerhus. Ute var det kjølig – men varmen vi kjente under møtet – og under alle møter gjennom helgen – var noe vi gjerne vil ta vare på, og gi videre til andre. Temaet for helgen – vennskaps evangelisme – ble flott illustrert på skjermen med bilder fra naturen, og fra mange sosiale prosjekter som har ledet andre til tanker om de viktigste spørsmål i livet.

Vi glemmer heller ikke den fine, inderlige andakten som Siv Dekkerhus delte med oss før Per Erik talte.

Litt moro måtte man også ha før legge-tiden. Alle fikk sitte i en stor ring – både store og små – og leken gikk med latter og smil til sengen begynte å friste.

Sabbaten var en stor dag. Mange kom bare for dagen, og nøt timene med resten av menigheten. Sabbatsskolen har sjelden vært så gøy for barna – med konkurranse ute, mens de «gamle» hadde vanlig studie-time inne dyktig ledet av Sergiu Moisei.

Gudstjenesten ble innledet med flott allsang ledet av Daniela Halvorsen, som fikk frem både sang og smil hos alle i møtesalen! Med Neil på gitar, Per på bass og May Karin og Monica på piano og keyboard ble det en livlig allsangs stund. Det var musikk innslag av Neil med venner – nydelig minikor som sang. Daniela delte også en flott sang-solo, med Neil på gitar.

Siv hadde en morsom barnefortelling som talte til både unge og gamle – om hunden som forsvant, men var glad for å komme hjem!

Så talte Per Erik igjen med flotte illustrasjoner på skjermen så ingen skulle kjede seg, eller misforstå. Vi må så frø – dele vår tro – med andre, i denne mørke, triste jord.

Gleden bare fortsatte gjennom dagen, med så mange smilende, glade mennesker. Smilene ble flere ved duft av Meksikansk bønnefest på middagsbordet. Dette ble etterfulgt av et gedigen iskrem slott med vanilje og pistasj smak – Det er i alle fall noe vi vil huske lenge! Takk, Rein, for både smaken, og kunsten!

På ettermiddagen kunne man velge selv, om man skulle gå tur – bare sitte og prate – eller bli med på en spennende aktivitet ute med Torbjørn som leder.

En flott ettermiddags møte ble innledet med nydelig sang fra Sonja Merete, og mer allsang. Per Erik delte sine gode tanker om hvordan å rekke ut til andre med det gode budskapet vi har. Han utfordret Arendal menighet til å utnytte det helt spesielle resurs vi har i Arendal – nemlig en restaurant!

Vi var nok ikke så veldig sultne da kveldsmaten begynte, men det er imponerende hva man kan få i seg når man må!

Kjøkkengjengen var enestående – energiske, smilende og effektive. Vi delte mat så det ble rik variasjon, og man måtte bare utsette slankekuren til mandag!

Sabbats dagen ble avsluttet med kveldsmøtet – igjen med gode tanker fra Per Erik. Hvem vil glemme hjerte-steinen han hadde med seg – og hva det betyr? Og tanken på restaurant bare fortsatte gjennom kvelden.

På søndags morgen skinte sola like vakkert. Det var trist å tenke på at helgen alt var ved å bli historie. Rein og Torbjørn hadde satt ut fiskenot om natten. På morgen var 11 fine regnbue ørret hengende fast, og de ble med til steikepanna, og videre på frokost bordet. Bortsett fra to – som ble med til andakten.

En siste hilsen fra Per Erik – to fisk, og fem kneip skiver! Hva ville Jesus gjort ut av det? Og hva kan vi få til, av de få smulene vi har av talenter og kunnskap? Et lite måltid kan bli mat for fem tusen!

Med den tanken, sto alle i en stor ring og sang «Meet me in Heaven». Så, en klem, et smil, litt rydding og vasking og bilene forsvant en og en.

En uforglemmelig helg – fylt med sol, smil og varme! Stor takk til alle som var med – fra de eldste til de aller minste!