Ungdomsminner sommeren 2010

I sommer har det skjedd mye spennende for oss ungdommer – det var to store aktiviteter, det første var sommerstevnet på Nissedal, mens flere tusen speiderne senere på sommeren var på Camporee i Finland. Høydepunktene under sommerens stevner var da to ungdommer fra Arendal døpte seg – Per Atle døpte seg på Sommerstevnet i Nissedal, mens Krasimir døpte seg på Camporee i Finland.

Nissedal 2010: Sommerstevnet

Last ned Flash-player for å se bildene.

Hvert år holdes jo det tradisjonelle sommerstevnet oppe på Vik i Nissedal. Både unge og gamle samles og camper en hel uke på Vik Camping. Uka er fylt med masse inspirerende møter og spennende aktiviteter for folk i alle aldre. Når lørdagen kommer holdes en flott sabbatskole etterfulgt av dåp hvis noen har et ønske om det. I år ble det en spesiell lørdag for mange menigheter.

Nissedal 2010

Det var flotte ungdommer som tok steget ned i vannet og gav sitt liv til Gud. Blant dem var Per Atle Ommundsen 17 år, kjekkasen fra Arendal. Det ble en rørende seremoni og deltagerne fikk mange klemmer og hilsener etter dåpen.

Camporee 2010: Finland

Last ned Flash-player for å se bildene.

Etter en lang ventetid var det endelig camporeen i Finland som stod for tur. Den 27/7 begynte hundrevis av norske ungdommer på sin reise til Iso Kirja. Turen var veldig lang, men tanken på at det bare var noen timer igjen etter fire års venting, ble det ikke mye klaging.

Camp plassen strakk seg så langt øyet kunne se, når du kom inn gjennom porten. Norge fikk plass nærme vannet, noe vi ble veldig fornøyde med. For under de to dagene vi bygde leir, og fikk oppleve Finlands varmeste dag på 60 år på hele 38 grader, var det veldig deilig å ta seg en dukkert innimellom.

Arendal tropp var kjappe med byggingen, alle var flinke til å hjelpe til så vi fikk en flott leir.

Speidertroppen Camporee 2010

De neste dagene var travle. Ungdommene skulle rekke inspirerende møter som ble holdt to ganger daglig i møteteltet, ulike nasjonale leker i de forskjellige leirene og aktiviteter på camporee-plassen.

Midt oppi dette skulle speiderne også mates. Det var mat tre ganger daglig, morgen-lunsj-middag. Maten gikk for det meste i vegetariske supper og spagetti. Nam nam.

På kveldene, etter kveldsmøtet, var det fritt fram til å besøke andre land sine leirer. Det ble fort noen navn og e-postadresser nedskrevet i de små sangbøkene vi hadde fått utdelt på begynnelsen av uka. Nye venner kan man aldri få nok av.

Camporee 2010

Arendal tropp fikk en kveld besøk fra England. Det var utrolig spennende for vi sang og lekte leker. Vi lærte de et par klappe- og danseleker, og de lærte oss noen leker. Hele kvelden gikk veldig fort for det var så gøy, alle i troppen fikk børstet av rusten på den engelsken de hadde lært på skolen, for den kvelden gjaldt det å prate så mye som mulig. For engelskmenn er veldig pratsomme.

Taleren under uka var en engelskmann som nå er bosatt i Danmark. Han het Bobby og var veldig flink og inspirerende. Han klarte å rive oss med i talene sine som inneholdt gripende ord, historier og bibeltekster.

Under uka som gikk skjedde jo også den tradisjonelle Norge-Sverige-Danmark vannkrigen. Bare i år så ble det hovedsakelig Norge mot Sverige, men begge sidene hadde skaffet hjelp fra andre land. Så det ble en stor krig som dessverre bare varte i noen minutter. Norge vant selvfølgelig.

Lørdag den 31. juli ble det holdt dåp. 9 ferske ungdommer valgte å følge Jesus under den dagen. Blant dem var vår Krasimir Kostov, 17 år, en stolt arendalitt. Vi er alle kjempeglade på hans og resten av ungdommenes vegne for det valget de tok den dagen, og ønsker de lykke til videre i livet.

Camporee 2010

Da enden på uka kom var det nedpakking av leiren som stod for tur. Alle unge og litt eldre i Arendal-troppen var kjempeflinke til å hjelpe, så da søndagen kom og hjemreisen stod for tur var vi pakket og klare flere timer før bussene skulle kjøre.

Takk til alle som var med på turen, dere gjorde den til en kjempeopplevelse. Dette er noe vi kommer til å huske tilbake på når årene går og en ny camporee står for tur. Blant annet de varme dagene og det ekle vannet som ikke var så ekkelt etter hvert. Noe som bare må nevnes er de fine toalettene som var på stedet. Det var rigget til med et høyt antall, skikkelige innedoer. Det oppstod ingen kø eller plagsom lukt fra toalettbygget. Dusjene derimot var det litt verre med… Men hva kan man forvente når man er på speiderleir?

Vi i Adventkirken i Arendal er veldig glade for Per Atle og resten av ungdommenes beslutninger, og ønsker lykke til videre i det åndelige livet.