ADRA Norges årlige hjelpeaksjon 2009

Hjelpeaksjon 2009 Utviklings- og nødhjelpsorganisasjonen ADRA Norge mobiliserer i disse dager innsamlere over hele Norge for å delta i den årlige Hjelpeaksjonen. Dette er en aksjon som gjentar seg hver høst. I år fokuserer ADRA på bistandsarbeidet i Peru, hvor vi hjelper ungdommer som er i barnehjem.

Den offisielle startdagen er 22. august 2009. Da kan dere i Arendal og Grimstad med omegn møte menighetsmedlemmer og speidere fra Arendal Adventkirke på døren. Ta godt imot dem, og takk for støtten dere gir! Vi vil også takke alle de som støttet opp om hjelpeaksjon 2008. I fjor ble det samlet inn 3,5 millioner kroner fra bedrifter og private givere. Mer enn 1700 frivillige deltok i Hjelpeaksjon 2008.

Hjelpeaksjon 2009 Fokus for Hjelpeaksjonen 2009 vil være på ADRAs bistandsarbeid i Peru. Her er vi priviligert med å få være med å hjelpe ungdommer som er i barnehjem til å få en utdannelse. Mange av ungdommene i barnehjemmene har opplevd mye vondt, og sliter med traumer og senskader. Uten en utdannelse, vet vi at mange vil få problemer den dagen de skal forlate barnehjemmet. Med et yrkesopplæringsprogram vil ADRA veilede den enkelte i valg av yrke og gi støtte slik at utdannelsen gjennomføres. ADRA hjelper også ungdommene med å skaffe seg praksisplasser, jobb og bosted.

Navnet ADRA står for Adventist Development and Relief Agency, og er Adventistsamfunnets utviklings- og nødhjelpsorganisasjon. ADRA Norge er en del av et verdensomspennende nettverk som arbeider i mer enn 120 land. ADRA yter hjelp til mennesker uavhengig av alder, kjønn, etisk bakgrunn eller politisk og religiøs tilhørighet. ADRA Norge støtter og kvalitetssikrer langsiktige utviklingstiltak innen utdanning, helse, vannforsyning og jordbruk. Et styrende prinsipp er «hjelp til selvhjelp». Viktige støttespillere er også NORAD og Utenriksdepartementet.

ADRA Norge er også medlem av Innsamlingskontrollen i Norge.

For mer informasjon kan du lese Hjelpeaksjonsbladet 2009 (pdf-fil), og besøke hjemmesidene adranorge.no og adra.org.